Hva er Business Model Canvas?

Hva er Business Model Canvas?

Business Model Canvas er et utviklingsverktøy som er utviklet av Alexander Osterwalder. Det er en forretningsplan som skal hjelpe gründer i prosessen fra en ide til en ferdig utviklet og testet forretningsmodell. Modellen består av 9 bokser som beskriver hvordan bedriften skal skape, levere og fange verdi.

Modellen skal gi en oversikt over prosesser og ressurser i selskapet, og forretningsmodellen må besvare spørsmål som for eksempel hva du skal levere, hvem kunden er, hvordan skal du selge og hvordan skal du levere?

En kort forklaring på hva de 9 stegene går ut på. Bildet lånt her

Hva inneholder de 9 boksene?

1. Verdiløfte

Fungerer som fundamentet forretningsmodellen bygges rundt, og beskriver produktet eller tjenesten på en måte som gjør at kunder velger dette produktet fremfor andre produkt i samme kategori. Som eksempel kan jeg bruke min egen arbeidsplass, Biltema. Dette er en bedrift som alltid er i utvikling, og vi startet med å selge basisprodukter til bil, båt, sykkel osv., og har den dag i dag utviklet oss til å selge blant annet dyreprodukter og interiør. Vi tilbyr et bredt spekter av varer, til en billig pris, og man får det meste man trenger samlet på en plass, noe som er en av grunnene til at selskapet trekker til seg mange kunder.

2. Kundesegment

Er de personer og grupper man ønsker å nå ut til. Her kan man dele etter for eksempel alder, kjønn og bosted og man finner ut av hvem som er bedriftens mest trofaste og viktigste kunder. På Biltema kan alle aldersgrupper finne noe en har behov for, da vi selger alt fra leker til bildeler.

3. Kanaler

Hvilke kanaler skal vi benytte oss av for å tiltrekke oss kunder? Hvor treffer vi kundene våre, og hvor forventer de å finne oss? På Biltema har vi siden det startet opp hatt kataloger to ganger i året som sendes til postkasser over hele landet, men vi har også i senere tid begynt å benytte oss av nettside. Fortsatt ser jeg at når kunder kommer og lurer på ting, så blar de opp i katalogen for å vise meg hva de er ute etter, mens andre bruker nettsiden vår.

4. Kunderelasjoner

Hvordan samhandler bedriften med kundene og hva skal bedriften gjøre for at kundene kommer tilbake i tillegg til å skape nye kunder? Vi har mange faste kunder som jeg har sett så og si hver dag jeg har jobbet i nesten 6 år, men hvorfor kommer de tilbake hele tiden? Her har nok de lave prisene og det store utvalget mye å si.

5. Aktiviteter

Hvilke aktiviteter får forretningsmodellen til å fungere? Det kan være for eksempel verdiløftene «lav pris» og «stort utvalg».

6. Ressurser

Hva slags ressurser har bedriften? Det kan være for eksempel dyktige ansatte eller bredere utvalg enn konkurrenten. For å skape et konkurransefortrinn er det viktig for bedriften å ha gode varer å tilby og relasjoner til kundene.

7. Partnere

For at det ikke skal bli for mye jobb rundt aktivitetene eller ressursene selv, har bedrifter ofte samarbeidspartnere. Disse er ikke alltid synlig for andre, men er svært viktig for å kunne levere verdiløftene. For eksempel hadde vi aldri klart å få ut alle varene vi skal til rett tid, om ikke vi hadde hatt noen som leverer til oss.

8. Inntektsstrøm

Hva skal kunden betale for og hvordan skal virksomheten ta betalt? Man må ha en oversikt over hvordan pengene kommer inn. Noen eksempler kan være for eksempel leie, abonnement eller lisens.

9. Kostnadsstruktur

Målet for forretningsmodellen er å optimalisere forholdet mellom kostnader og inntekter. Kostnadsstrukturen viser hva som bygger virksomhetens kostnader og det er viktig å ha kontroll over. Biltema sin kostnadsstruktur er gjennom reklame på radio og TV, salg og utvikling av nye produkter.

Her er en video som forklarer på en rask og enkel måte hva Business Model Canvas går ut på:

Fordeler ved bruk av Business Model Canvas

1. Man har alltid en oversikt over hvordan forretningsmodellen din fungerer, i tillegg til at den viser til de aktivitetene som ikke er like viktige som andre, og dette gjør at det er lettere å forbedre modellen.

2. Når man setter sammen en forretningsmodell kan man la tankene strømme, fordi man kan teste alternativer og finne ut hva som passer best til bedriften.

3. Forretningsmodellen hjelper bedriften til å holde struktur i aktivitetene. Dette gjør at det er lettere for andre å forstå og diskutere.

4. Modellen kan ikke erstatte en detaljert forretningsplan for dine ideer, men man får en strukturert forretningsplan.

– Linn-Therese Skistad


Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *