Hvordan bruke LinkedIn for å kapre drømmejobben

Hvordan bruke LinkedIn for å kapre drømmejobben

I den første forelesningen i tredje modul av valgemnet digital markedsføring, var Julie Melby Foss gjesteforeleser, og hun snakket om hvordan en god LinkedIn profil kan bidra med å skaffe drømmejobben. Hun hadde valgemnet i fjor, og jobber i dag som operativ markedsassistent i Inevo.

LinkedIn er et sosialt nettverk for arbeidslivet, der man bygger opp profilene rundt CV-er, jobberfaringer, utdanning, sertifiseringer og lignende. En kan også dele innlegg, og få tilbakemeldinger fra de kontaktene en har, i tillegg til at det er en mulighet til å både søke jobb og kanskje også bli tilbudt en jobb. For å ha en mulighet til å få tilbud om jobb, er første steg å ha en bra og utfyllende profil.

Steg 1 – optimaliser profilen

Julie presenterte 8 steg for å hvordan man kan oppnå en optimalisert profil.

Det første en bør tenke på er førsteinntrykk. For at folk skal bli interessert, er det lurt å vise hvem du er, noe som kan vises ved å for eksempel ha et profilbilde. Man bør også fortelle hva en jobber med og hva en kan tilby av egenskaper i en fremtidig jobb.

Det andre er å ha et profesjonelt profilbilde som har deg i fokus og som er klart og tydelig, slik at potensielle arbeidsgivere får et inntrykk av hvem du er.

Det tredje er å oppdatere kontaktinformasjon. Man må passe på at mail, mobilnummer og lignende er rett, slik at en potensiell arbeidsgiver får kontakt med deg.

Det fjerde er å ha et godt og utfyllende sammendrag. Vis hvilke erfaringer du har, om du er spesielt god innen et felt og hva som motiverer deg.

Det femte er å alltid holde profilen oppdatert med all erfaring. Her bør du legge inn arbeidserfaring og utdanning slik at du alltid har en CV tilgjengelig for interesserte.

Det sjette er å få frem dine unike ferdigheter. Hva er du spesielt god på? Har du tatt noen sertifiseringer som kan komme godt med? Legg de inn, slik at du får vist hva du kan tilby.

Det sjuende er å få en anbefaling fra tidligere arbeidsgivere, kollegaer eller medstudenter. Dette kan fungere som en referanse for din neste arbeidsgiver, og kommer godt med.

Det åttende og siste en bør gjøre er å vise hva en interesserer seg for, slik at man kan komme i kontakt med andre som deler disse interessene. I tillegg burde man melde seg inn i relevante grupper, for å holde seg faglig oppdatert og dele din erfaring i faglige diskusjoner.

Steg 2 – bygg nettverk

Når man har en optimalisert profil, kan man fortsette med å bygge nettverk. Julie presenterte fire spørsmål en bør stille seg når man skal bygge nettverk.

Hvem vil du ha i nettverket ditt? Lag noen personas som viser hvordan de personene du ønsker å komme i kontakt med typisk ser ut.

Finn deretter ut hva de interesserer seg for. Har dere felles interesser, og er de villig til å høre på det du har å si? Det er ingen vits å ha et stort nettverk på LinkedIn, dersom de ikke har noen felles interesser.

Hva jobber de med? Hvor jobber de, hva jobber de spesifikt med, og hva er hovedoppgavene? Det er lurt å ha kontakter som jobber med det du selv kunne ønske deg å jobbe med i fremtiden.

Hvordan kan du hjelpe? Hva kan du tilby for de personene du ønsker å ha i ditt nettverk?

Bildet lånt her

Steg 3 – produser og publiser

Hvordan skal man fange interessen til arbeidsgiveren?

LinkedIn har 500 millioner brukere der bare 3 millioner deler innhold ukentlig, noe som utgjør 6% av LinkedIns brukere. Det vil si at hele 94% av brukerne på LinkedIn ikke deler innhold. Rundt 45% av de som leser artikler på LinkedIn sitter i lederstillinger, som vil si at det dermed er gode muligheter å bli lagt merke til.

Men man blir ikke lagt merke til uten å legge en innsats i det selv, så det er viktig å dele det man oppnår. Dette kan være for eksempel ting man har testet, hva man har lært, om man har utarbeidet en metode eller historien din og hvordan du har lært det du kan i dag. Det er også lurt å publisere innlegg jevnlig. Dette kan være for eksempel blogginnlegg, fagnytt, og å dele andres poster. Ved å skille seg ut, er sannsynligheten større for at man blir lagt merke til.

Steg 4 – direkte kontakt

I det fjerde og siste steget er tiden inne for å ta kontakt med potensielle arbeidsgivere. Her bør man lage en oversikt over de man ønsker å kontakte, og deretter knytte kontakt med dem, før man til slutt sender en melding der du presenterer deg selv og det du kan bidra med. Det kan være en litt skummel metode for mange, og det er ikke sikkert det vil fungere, men det kan også føre til at dem du kontakter blir interessert i det du har å tilby fordi du har turt å skille deg ut fra folkemengden, og kontakte dem direkte.

– Linn-Therese Skistad


Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *