Growth Hacking

Growth Hacking

Growth Hacking handler om det å fokusere på vekst, og benyttes vanligvis i oppstartsfasen til en bedrift som har behov for stor vekst på kortest mulig tid, til et lavt budsjett. Man kombinerer markedsføring, data og teknologi der målet enkelt forklart er å skaffe seg så mange «kunder» som mulig, på kortest mulig tid.

Hva er en Growth Hacker?

Optinmonster sin artikkel beskriver en growth hacker som en som bruker kreative, lavkostnad-strategier til å hjelpe en bedrift til å skaffe og beholde kunder. Alle som er inkludert, kan være en growth hacker, og den ideelle growth hackeren vet hvordan man prioriterer vekst, identifiserer kanaler for kundetilgang og hvordan å måle suksess og skalere veksten. Det som kjennetegner en growth hacker er at de ofte er over gjennomsnittet opptatt av det de driver med, nysgjerrige og analytiske.

  • De fokuserer utelukkende på strategier som fører til at virksomheten vokser
  • De antyder, prioriterer og tester innovative vekststrategier, og
  • Analyserer og tester for å se hva de som funker best for bedriften

Hvordan fungerer Growth Hacking?

Det viktigste er at bedriften finner ut hvorfor man skal fokusere på vekst, og å finne måter man kan få det til å skje på. Det var markedsfører Sean Ellis som fant opp begrepet, som han baserte på AARRR. Bokstavene er forkortelse for disse ordene:

Bildet lånt her

Acquisition/anskaffelse: Handler om å tiltrekke kunder til bedriften sin. Majoriteten av markedsføringskampanjer foregår i dette steget.

Activation/aktivering: I dette stadiet skal du engasjere kundene du har anskaffet ved å gi de en positiv opplevelse eller hjelpe de med å løse et problem. Her er det lurt å skille seg ut fra konkurrenter, og forhåpentligvis gi kundene en bedre opplevelse i din bedrift enn de har hatt hos andre bedrifter.

Retention/Bevaring: Nå har du antageligvis anskaffet deg en god del kunder, så nå handler det om å beholde dem slik at de handler hos deg igjen og igjen. Dette gjøres ved å yte god service, og forhåpentligvis overgå deres forventninger og gjøre de fornøyde.

Referral/Henvisning: Dette steget handler om å ha gitt et så godt inntrykk hos dine kunder, slik at de ønsker å snakke om deg, og anbefale produkter, service og lignende videre til sitt eget nettverk. Når noe blir anbefalt fra noen i sin egen krets, er sannsynligheten større for at disse personene ønsker å oppsøke din bedrift.

Revenue/Inntekter: Det siste punktet handler om å tjene penger. Har man fulgt og fått oppnådd de tidligere stegene, og skaffet seg langvarige kunder er sannsynligheten større for at man også får økte inntekter. 

Hvilke bedrifter benytter seg av Growth Hacking?

1. Airbnb

Bildet lånt her

I dag er Airbnb verdenskjent verdenskjent for å la brukerne sine leie ut overnattingplasser, men for et tiår siden trengte den da nyoppstartede bedriften en måte å skaffe seg kunder på. Det de gjorde var at de utnyttet Craigslist, som er en amerikansk versjon av Finn.no, og fant en svakhet i deres koder. Dermed postet dem sine egne oppføringer til Craigslist, noe som førte til at de fikk tilgang til deres brukere. Personer som var interessert i å booke et sted å bo, ble ført videre til Airbnb sine nettsider for å fullføre transaksjonen. På denne litt uetiske måten skaffet Airbnb seg det markedet de trengte for å vokse.

2. PayPal

Bildet lånt her

Betalingstjenesten PayPal sin vekststrategi var å gi ut penger til folk for å skaffe deres oppmerksomhet. Da de startet opp for 20 år siden, betalte de folk for å registrere seg og for å henvise vennene sine til deres bedrift. De startet med å betale 20 dollar for hver registrering og henvisning, men sank gradvis beløpet etter hvert som de fikk flere brukere. De har nå åpenbart kuttet ut strategien, men de har nå en markedsverdi på over 60 billioner dollar. Det kan kanskje høres ut som en merkelig strategi at en nylig oppstartet bedrift skal betale kundene sine, men det funket overraskende greit for PayPal.

3. Netflix

Bildet lånt her

Da Netflix startet opp i 1997 lot de brukerne sine se på akkurat hva de ville, når de ønsket det – noe som var en viktig del av Netflix sin store suksess. Netflix delte opp i to virksomheter, både DVD og online streaming, og brukte overskuddet fra den ene til å finansiere utvidelsen av den andre. De brukte også vekststrategier som å skaffe og strømme populære TV-serier, slik at publikum kunne abonnere for å se på dem. De hadde en sterk tilstedeværelse på sosiale medier slik at de kunne få kontakt med folk som ønsket underholdning, i tillegg til at de i løpet av de siste årene har ansatt noen som skaper det beste innholdet for å påvirke folk til å abonnere. De har nå over 182 millioner abonnenter.

Jeg syns det er imponerende å lese om disse tre bedriftene, og flere som har brukt growth hacking på en så smart måte og dermed blitt noen av de mest populære bedriftene over hele verden.

– Linn-Therese Skistad

Kilder:

https://www.inc.com/adam-heitzman/6-growth-hacking-successes-that-catapulted-business-success.html

https://www.textrequest.com/blog/growth-hacking/

https://growwithward.com/what-is-growth-hacking/


Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *