Digital Markedsføringsstrategi

Digital Markedsføringsstrategi

I dette innlegget skal jeg forklare hva en digital markedsstrategi innebærer, hva det er og hvordan det kan brukes. Digital markedsføring er egentlig akkurat det samme som markedsføring, men forskjellen er som begrepet selv sier, at det foregår digitalt. På denne måten kan man lettere nå ut til folk, ved brukt av blant annet sosiale medier og diverse.

Hva er strategi?

Først og fremst vil jeg forklare det viktigste begrepet – strategi. Du tenker kanskje nå at du allerede vet hva det er, men det er ikke alltid like enkelt som vi tror det er å forklare det. Kort fortalt handler strategi om at du må se det hele, langsiktige bildet, samtidig som du også ser alle de indre og ytre kreftene som kan påvirke, noe som ofte fører til at vi må ta noen valg. Det er altså en plan for at du skal nå målet som er satt. Det skal ikke være noe komplisert budskap, men et enkelt budskap som er lett å forstå, slik at budskapet også forhåpentligvis lettere blir ført videre.

Karl Philip Lund har skrevet et innlegg om strategi, der han viser til 3-stegsplanen til Jack Welch:

1. Kom opp med et «aha»-moment for virksomheten din, som kan gi deg en smart, rask og realistisk måte å skaffe din bedrift en konkurransefordel

2. Finn de rette folkene som kan følge videre på steg nummer 1.

3. Oppsøk kontinuerlig måter du kan oppnå steg nummer 1, enten internt eller ekstern i bedriften. Når du har funnet de beste måtene, adopter og forbedre dem.

Hvordan kan en digital markedsføringsstrategi se ut?

Tenkdigitalt.no har skrevet en liste på 5 punkter for en kommunikasjonsstrategi for digital markedsføring, som viser hvordan man de går frem for å fange oppmerksomheten til folket. Jeg syns dette var en godt forklarende og bra strategi, som jeg også tror vil funke godt i andre bedrifter.

1. Analyse av situasjonen og målsetning

Det første man må starte med når man skal lage en strategi er planlegging. Siden konkurransen er stor, er det lurt å skaffe seg et konkurransefortrinn ved å lage en god plan, sette seg realistiske mål og tenke langsiktig.

Analysen skal gjennomføres for å forstå hvordan situasjonen er akkurat nå. For å finne ut av det tar de utgangspunkt i forrige kvartals mål, og fastsetter deretter hovedmål og delmål for det kommende kvartalet.

2. Synlighet – hvordan skal vi nå ut til målgruppen?

Det første steget i kundens sin kjøpssyklus er å finne ut hva som skal dekke et behov. Dersom man allerede produserer noe man vet løser et problem for mange, er det mulig disse kundene finner ditt produkt og ønsker å benytte seg av det. Men dersom du har laget noe nytt ingen andre leverer, er det lite sannsynlig at noen leter ett produktet du selger. Da er det viktig å markedsføre det gjennom sosiale medier eller andre lignende kanaler

3. Overbevise – skape innhold som overtaler folket

Andre fasen av kundens kjøpssyklus kalles vurderingsfasen. I denne fasen har kunden bestemt seg for at han eller hun trenger noe, men hvor skal kunden handle fra? Her er det viktig å ha bra nettside og bra markedsføring av produkter. Målet her er å overbevise kunden om at du har den beste løsningen, prisen og produktet som passer best for dem.

4. Konvertere – hvordan skal vi etablere kontakt og salg?

De tredje steget i kjøpssyklusen er beslutningsfasen. Her har kunden besluttet at løsningen din er den beste, men kunden nøler med å fullføre kjøpet i redsel for å angre seg senere. Målet her er at det er din bedrift som får den endelige bestillingen – eller konverteringen. Det vil si at du må bygge opp systemet for konverteringer til å ta imot bestillinger eller samle leads, eller kanskje også begge deler. Nettsiden din må samle inn data for analyse og samle kontaktinformasjon til den potensielle kunden. Dersom kunden din er usikker, kan for eksempel det å sende ut epost hvor du minner kunden på produktet hjelpe han eller hun til å ta et valg.

5. Engasjere – hva skal vi gjøre som å engasjere kundene?

Den siste delen av kjøpssyklusen er gjennomføringsfasen. Her bør fokuset ditt være på å gjøre om kunden til en ambassadør, slik at kunden videreformidler bedriften/produktet ditt til venner og familie og selv ønsker å benytte seg av tilbudet ditt om og om igjen. Her kan det å gjøre det mulig for kunder å legge igjen anmeldelser, være en smart løsning. Når andre som finner din bedrift leser gode anmeldelser, øker sannsynligheten for at de ønsker å handle hos deg. Baksiden her er at det kan komme dårlig omtale, og da er det viktig at du har en plan for hvordan det skal håndteres.

– Linn-Therese Skistad

Kilder:

ttps://www.linkedin.com/pulse/20141106204942-7624-slik-lager-du-en-effektiv-strategi/

http://ledelsesspire.blogspot.com/2013/02/hva-er-strategi.html

https://tenkdigitalt.no/blog/digital-markedsforingstrategi/


Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *