Organisk vs. Betalt søk

Organisk vs. Betalt søk

Google er godt brukt her hjemme hos meg, og jeg tipper det også er det i de fleste andre hjem. Når vi googler får vi ofte opp flere millioner resultater, og disse er både organiske og betalte søk. Hva er det som gjør at noen alternativer er over andre på Google? I dette innlegget vil jeg forklare forskjellen på betalte og organiske søk, og forklare hvordan det blir brukt av digitale markedsførere.

Organisk søk

Resultatene du får opp under et organisk søk, er ubetalte rangeringer i søkeresultatene. Det er kostnadsfritt, og er noe man må gjøre seg fortjent til. Her er det algoritmen som analyserer alle sidene som finnes om det du søker på, og filtrerer ut de som har mest relevant informasjon for deg, og dermed havner de høyt oppe på resultatlista.

SEO, forkortelse for Search Engine Optimization (søkeroptimalisering), er hvordan din side kan rangere høyt når folk søker etter noe du tilbyr. Her optimaliserer du siden din for å gjøre siden din så ønskelig for algoritmer i søkemotoren som mulig. Rangeringen med SEO er en langsiktig prosess, og det kan ofte ta opp til seks måneder til man er der man vil være. Selv om det tar tid, er det en veldig god idé å komme seg høyt opp på søkeresultatene, fordi:

  • Over 70% av alle klikk på side 1 i søkemotoren er organiske klikk.
  • Side to og tre utgjør bare ca. 6% av klikkene – altså hele 94% klikker seg ikke videre fra side 1 når de søker.
  • Den første siden alene utgjør de 5 første resultatene nesten 68% av alle klikkene og resultatene som er nr. 6 til 10 utgjør bare 4%.
  • Det er ikke bare en god idé, men det kan være avgjørende.
Disse plasseringene er ikke betalt, men rangert i en rekkefølge basert på organiske søk.

Betalt søk

Selv ved bruk av SEO i organiske søk, er det allikevel betalte søk som kanskje er det mest nyttige, da dette havner øverst i søkeresultatene. Betalt søk er betaling per klikk, som også kan kalles reklame. Her betaler annonsørene for å få deres annonser vist når noen søker etter et visst nøkkelord. Disse havner som regel øverst, og over de organiske resultatene. Du betaler basert på antall klikk eller visninger du mottar for annonsene dine. På SERP, som står for Search Engine Result Page, kan du som regel skille de betalte resultatene fra de organiske fordi betalte resultater vises vanligvis først på siden og er markert med en «annonsd» etikett på venstre side.

Eksempel på betalte søk – her står det annonse på venstre side

Hvilken av disse bør markedsførere benytte seg av?

Markedsførere bør benytte seg av begge strategiene, fordi de organiske resultatene kan ha en «evig» tilstedeværelse, da de kan klatre oppover på rangeringen over tid, dersom informasjonen fortsatt er relevant. De betalte annonsene, derimot, blir borte dersom du slutter å betale.

En fordel med å benytte seg av organisk søk, er at det ofte virker mer troverdig, da man har gjort seg fortjent til plasseringen, og ikke betalt for den. I tillegg er det som nevnt, også et mer permanent søkeresultat. Det negative med denne metoden, er at det kan ta tid og være krevende å komme seg høyt opp på resultatlista.

Når det kommer til betalt søk, er så klart at det er de resultatene som havner øverst, og sannsynligvis de resultatene folk flest først vil klikke seg inn på, da vi sjeldent gidder å bruke lang tid på å finne det vi er ute etter. Det er 50% større sannsynlighet at brukere som havner på din nettside via en annonse vil fullføre en handling. Det negative med betalt søk er jo at det koster penger, og at dersom man slutter å betale blir annonsen borte. Derfor bør man satse på å benytte seg av begge strategiene.

– Linn-Therese Skistad

Kilder:

https://marketingland.com/new-click-rate-study-google-organic-results-102149

https://www.acquisio.com/blog/agency/difference-between-organic-paid-search/

https://presmarymethuen.org/no/dictionary/what-s-the-difference-between-organic-search-and-paid-search/


En kommentar til «Organisk vs. Betalt søk»

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *