Oprettelse av nettbutikk – del 1

Oprettelse av nettbutikk – del 1

I siste del av valgfaget digital markedsføring, har jeg og mine medstudenter, Karan og Emma fått i oppgave som en del av eksamensoppgaven å lage en nettbutikk. Dette er del 1 av 2 om det å starte en nettbutikk, og vil omhandle startfasen. Det jeg retter fokus mot her er:

  • Våre OKR
  • Våre forventninger til det å lage nettbutikk
  • Hvilken plattform skal vi benytte oss av?
  • Hvilken betalingsmetode skal vi bruke?
  • Markedsføring av produktene
  • Eventuelle utfordringer med nettsiden/produkt?

Hvordan er det egentlig å sette opp en nettbutikk?

Da jeg fant ut at vi skulle lage nettbutikk som en del av eksamen, forventet jeg at det kom til å være mye jobb. Tanker som «hvordan i alle dager skal vi få til å selge et produkt?» og «dette høres ut som en umulig oppgave» surret rundt i hodet mitt, men til min glede har det gått overraskende greit, men vi har selvfølgelig hatt noen utfordringer som jeg vil komme tilbake til.

Før vi satt i gang med planlegging og lansering av nettbutikken, satt vi oss noen OKR som vi ønsket å oppnå:

Objective: få innsikt i hvordan en nettbutikk fungerer, og å lage en fullt funksjonell butikk, i tillegg til å markedsføre godt.

KR1: Oppnå 250 besøkende på nettsiden (5/10)

KR2: Ha 100 følgere på sosiale medier som Instagram (4/10)

KR3: Ha 15 påmeldte til nyhetsbrev (7/10)

KR4: Ha 3 forskjellige design på hattene (10/10)

Hva falt valget på?

Vår første tanke var at vi måtte finne noe som ikke allerede er mulig å få tak i overalt. Vi var gjennom en del ideer, før valget til slutt falt på buckethats. Dette er et produkt som selges flere steder, men det myldrer ikke av dem overalt slik det gjør med mye annet. Vi valgte å bruke forbokstavene i navnene våres, noe som gjør at nettbutikken vår heter EKLdesign. Deretter lagde vi en enkel logo, og fant farger og design vi ønsket å ha på hattene. Til slutt opprettet vi en domene.

Produktene vi har i nettbutikken

Hvilken plattform har vi valgt å benytte oss av?

Når det kommer til hvor vi skulle opprette nettbutikken vår, var det noe vi hadde svært lite kompetanse om fra før. Vi hadde en forelesning tidligere i vår, der tidligere studenter som har vært gjennom dette før hadde noen anbefalinger og komme med angående valg av plattform, og valget falt til slutt på Shopify. Dette fordi det visstnok skulle være den letteste plattformen å opprette en nettbutikk gjennom, i tillegg til at det er en enkel plattform for nybegynnere, og ikke minst billigere enn flere andre plattformer.

Betalingsløsning

Vi tenkte egentlig at vi hadde lyst til å prøve å koble nettbutikken til Vipps da vi startet, men fant fort ut at dette ble for krevende, og valget falt derfor på Stripe. Stripe var et enkelt valg fordi det var det vi ble anbefalt å benytte oss av sammen med Shopify, da denne betalingsmetoden er anbefalt for Shopify. Vi har naturligvis også PayPal som en betalingsløsning, da dette er standard for nettbutikker i Shopify.

Bildet lånt her

Utfordringer?

Det meste gikk egentlig smertefritt for seg, men vi hadde litt problemer både med kundeservice, betalingsløsninger og domene. Det gikk ikke helt feilfritt da vi skulle opprette betalingsløsningen, og vi var nær ved å nærmest gi opp etter alle feilmeldingene vi fikk. Heldigvis stiller YouTube alltid opp, og etter litt research gikk det ganske mye bedre.

Vi hadde planer om å bruke .no eller .com som domene, men dette kostet oss dessverre alt for mye, noe som gjorde at vi etter litt om og men til slutt måtte gå for ekldesign.net. Dette ser dessverre ikke like bra ut, men det har heldigvis fungert fint.

Det aller siste vi slet med var å opprette kundeserviceboksen vi har nederst i høyre hjørne på nettsiden. Det var nok dette som faktisk tok lengst tid, og var ganske krevende. Når noen skriver til oss i denne kundeservice-boblen, skal vi få varsel på telefonene våre at vi har fått melding, men problemet var at det var litt mer krevende enn vi hadde tenkt å få koblet mobilene våres til Shopify.

Alt i alt har vi vært ganske heldig med opprettelsen av nettbutikken, da vi ikke har hatt noen store tekniske problemer som vi ikke har klart å løse. Noe blir det selvfølgelig, men det er lite som ikke kan løses med hjelp av YouTube.

Eksempel på chatboten vi benytter oss av nederst i høyre hjørne

Markedsføring av produktene

Før vi lanserte nettbutikken måtte vi markedsføre produktene våre, og dette gjorde vi ved hjelp av Instagram. Hovedsakelig fordi målgruppen vi er ute etter å nå er mye mer aktiv på Instagram, kontra for eksempel Facebook. I tillegg har vi også lansert nyhetsbrev slik at målgruppen kan få e-post når det skjer noe på nettsiden vår, som for eksempel rabatter, annonseringer osv.

Det siste vi opprettet, som tidligere nevnt er chatte-boblen vi har på forsiden av nettsiden. Her kan de som lurer på noe sende melding som vi får direkte inn på telefonene våre, også svarer vi så fort det lar seg gjøre. På denne måten er vi tilgjengelige for kunden, og ingen skal trenge å måtte lure på noe.

Her kan du melde deg på nyhetsbrev.

– Linn-Therese Skistad


En kommentar til «Oprettelse av nettbutikk – del 1»

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *